torsdag 1 september 2011

Min sockerdröm

Jag älskar höjdpunkter i livet. Jag älskar att längta efter något och sedan njuta av hela hjärtat när man väl får det. Som att gå och dra fötterna efter sig en hel vecka för att äntligen, äntligen få fira helg på fredagskväll. Jag älskar känslan av att ha längtat. Att ha klarat av den prestation det innebär att avstå för att sedan kunna njuta så mycket mer.

Där i ligger min sockersyn. Förr i tiden var socker så exklusivt och dyrt att det fick köpas på apotek. Under kriget hade varje familj sockerkuponger för att alla skulle få samma ranson. Då njöt man av sockret vill jag lova.
Tänk om det var lika dant i dag, att man bara fick en mängd socker per familj och månad…
Då hade vi haft mindre förkylningar på dagis, färre överaktiva barn, färre hål i tänderna, piggare vuxna med mer energi, färre deprimerande människor (Jo, överkonsumtion av socker leder inte sällan till dålig självkänsla och depression) och, en betydligt lättare befolkning.
Tänk om detta var möjligt.

På 1800talet åt vi i genomsnitt 0,4 kg socker per person och år. Idag får dagens Svensson under samma tid i sig 45 kg. Hur är det möjligt? Jo, socker säljer, och därför påtar livsmedelsindustrin ner socker i alla tänkbara livsmedel, vilket gör att vi som äter detta blir så vara vid den söta smaken, som dessvärre är otroligt beroendeframkallande, att vi vill ha den jämt, jämt, jämt. I bröd, marmelad, yoghurt, godis, kakor och läsk. På så vis blir socker aldrig till den fest det borde vara. Socker har förvandlats från njutningsmedel till livsmedel och den trenden vill jag bryta. Genom att inspirera till goda alternativ utan socker. Till mat och mellanmål att njuta av medan men längtar.  För visst är mat utan strösocker fantastiskt, prova får du se!

1 kommentar:

  1. Det var intressant, det är mycket socker vi får i oss. Jag kommer att följa din blogg och låta mig inspireras av dina recept.
    / Siv

    SvaraRadera