onsdag 14 september 2011

Lyckobringande Linsgryta

Dagens lunch blev så rackans läcker att jag bara var tvungen att dela med mig. Jag har aldrig gillat linser innan, men denna rätt tog mig med storm!
Det är min mammavänninna Åsa-Karin som bidragit med grundreceptet. I hennes familj äter man den till fullkornspasta eller ris och utan mina tillägg: soltorkad tomat, lök, morot o paprika. Ungarna älskar det och jag förstår dem!
Linsgryta 4 portioner (om man har det till pasta, annars kanske 2½?)
som jag gör den...
1 burk krossade tomater med chili
en skvätt vatten
1 dl röda linser
1 gul lök
1 gul paprika
2 grovt rivna morötter
en näve soltorkade tomater
ketchup, salt, svartpeppar,  kanel - är ett måste och gör hela grejen, en nypa socker och lite aromat
garnityr: jordnötter och egenrostade solroskärnor.

Hacka löken fint och fräs i lite olja. Tillsätt tomater, lite vatten och linserna. Låt sjuda 10 minuter tills linserna är mjuka. Krydda med ovanstående förslag. Hacka soltorkade tomater och paprika grovt och  skala o grovriv morötterna och häll i alltsammans. Låt koka ihop.
Rosta solroskärnor i en torr stekpanna och strö ovanpå. Servera med en bit bröd eller fullkornspasta om du är på det humöret. Och såklart, en god sallad.

Jag har inte provat den på mina barn, men för att vara på den säkra sidan - skippa paprika, det är inte värt att de dissar hela rätter pga. paprikasträck!

2 kommentarer:

  1. Det där verkar gott,det ska jag testa på mina ungar(;/hillevi

    SvaraRadera
  2. Du lyfter rätten till helt nya höjder. Spännande. Ska bli kul och se hur de soltorkade tomaterna tas emot av barnpanelen här. /Åsa-Karin

    SvaraRadera