tisdag 6 september 2011

Ät en kringla, bli en pingla!

De som följt min gamla blogg känner till min hängivna kärlek till kringlor. Dessa bakverk är hemtrevliga, luktar gott, är mättande, JÄTTEGODA och fyllda med livslust.  Dessutom är de det perfekta baket när man behöver tömma skafferiet på slattar. Jag gör aldrig mina rågisar likadant två gånger, utan brukar ta fram litersmåttet och fylla upp 7 dl ljust, 8 dl grovt med vad skafferiet har att erbjuda. Ibland blir det ringar, ibland lusseform, ibland doppar jag dem i frön, ibland har jag frön i degen. Här är grundreceptet, baka, ät och njuuut!
Receptet går jättebra att halvera.

32-40 rågisar
2 hg smält smör (byt gärna ut hälften mot någon olja)
4 dl mjölk
1 dl gräddfil, filmjölk, cremé fraisch, eller liknande
1 ägg
1 dl socker
1 tsk salt
2 tsk hjortronsalt
½ tsk bikarbonat
7 dl grovt rågmjöl
8 dl vetemjöl

Arbeta i hop allting och forma till kringlor. Mormor gör 4x10 st, men jag vill ha dem större och gör 4x8 st.
Grädda i 250 grader, 8-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar